Cookie
Deze website plaatst alleen functionele cookies 

Wij verzamelen en delen geen privacy gevoelige informatie via deze website en gebruiken alleen noodzakelijke, functionele cookies. Deze helpen de website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. 

Sluiten
Niet akkoord

Wat gebeurt er zodra we starten ?

Stap 1: een gratis orientatie gesprek

Welke gegevens zijn handig om mee te nemen tijdens het oriënterende gesprek?

  • Je paspoort of id-kaart
  • Een recente salarisstrook of een ingevulde werkgeversverklaring (deze laatste geeft meer duidelijkheid)
  • Het ZGN. “UWV verzekeringsbericht” of je DigiD code(s)

Tijdens het plannen van de afspraak worden de benodigde gegevens ook met je besproken. Dit is namelijk ook mede afhankelijk van je situatie. Heb je al een koopwoning en bent je op zoek naar een volgende koopwoning, dan is het tevens verstandig om je huidige hypotheeksituatie inzichtelijk te maken.

Om je zo snel mogelijk te kunnen helpen, starten wij elk adviestraject met een gratis oriëntatiegesprek. Wij snappen dat je graag eerst wilt kennismaken!

Tijdens dit oriëntatiegesprek gaan we in op de volgende zaken:

  • Wij gaan in op je persoonlijke situatie; we willen namelijk graag eerst kennis met je maken
  • Wij geven inzicht in je financieringsmogelijkheden en leencapaciteit
  • Wij geven inzicht in je eventuele toekomstige maandlasten op basis van de actuele rentestanden
  • Wij leggen uit wie we zijn, hoe wij werken en wat je van ons kunt verwachten (zie ook ons dienstverleningsdocument)
  • Wij bespreken en geven informatie over onze adviestarieven
  • Wij beantwoorden je meest dringende vragen
    Tevens kunnen we (indien nodig) direct een vervolgafspraak maken voor een vervolg adviesgesprek

Stap 2: Het advies gesprek

Na het oriënterende gesprek en zodra je  bijv. een woning (onder voorbehoud van financiering) heeft gekocht, plannen wij het adviesgesprek.

Om het gesprek en de uiteindelijke acceptatie van je hypotheek vlot te laten verlopen, bereiden wij ons graag goed voor. Je kunt ons hierbij helpen door de gevraagde informatie vooraf aan te leveren. Voorafgaand aan het adviesgesprek ontvang je hier een overzicht van.

Tijdens het adviesgesprek:

  • Gaan wij verder in op je persoonlijke situatie en je persoonlijke wensen en doelstellingen;
  • Geven wij informatie over de verschillende hypotheekconstructies;
  • Bespreken wij de fiscaliteiten die in jouw situatie van toepassing zijn (zoals bijvoorbeeld renteaftrek);
  • Op basis van jouw wensen en jouw persoonlijke situatie vergelijken we de rentestanden, voorwaarden (o.a. verhuisfaciliteit en offertegeldigheid) en snelheid van het offerte traject van de verschillende banken en overige geldverstrekkers;
  • Bereken wij je bruto en netto maandlasten;
  • Geven wij je inzicht in de risico’s van overlijden, arbeidsongeschiktheid en werkloosheid en brengen wij hiervoor passende oplossingen in beeld;
  • Ontvang je van ons een uitgewerkt adviesrapport;
  • Bespreken wij het zogenaamde dienstverleningsdocument verder met je;
  • Bespreken wij je verwachtingen ten aanzien van nazorg en onderhoud van jouw financiële (hypotheek) situatie.

Stap 3: Acceptatie en offerte traject

Na het adviesgesprek en het ondertekenen van het dienstverleningsdocument vragen wij de hypotheekofferte en de bijbehorende verzekeringen voor je aan. Verdere zaken die dan geregeld moeten worden zijn:

  • Het aanvragen van een taxatierapport: indien je dit via ons regelt kunt je gebruik maken van een speciaal tarief. Vaak hebben we de taxatie al in een eerder stadium aangevraagd (het liefst voor het adviesgesprek).
  • Zodra wij alle gegevens hebben, versturen we alles in één keer naar de desbetreffende geldverstrekker.
  • Het is belangrijk dat het voorbehoud van financiering pas verloopt nadat het definitieve akkoord van de geldverstrekker is ontvangen.
  • Wij vragen ook de bijbehorende verzekeringen voor je aan, zoals een overlijdensrisicoverzekeringof een hypotheekbescherming (deze hebben we in het adviesgesprek al vergeleken).
  • Je ontvangt zo snel mogelijk van ons de hypotheekofferte en wij nemen contact met je op om deze te ondertekenen.
  • Na ondertekening van de hypotheekofferte en akkoord van de geldverstrekker kun je contact opnemen met de notaris.
  • Indien nodig kunnen wij je helpen met het regelen van de bankgarantie.
  • Verder kunnen wij je helpen met het afsluiten van je woonhuis- en overige verzekeringen

Stap 4: Bij de notaris

De hypotheekverstrekker correspondeert met de notaris en zorgt dat de gelden op de passeerdatum beschikbaar zijn. Naderhand krijg je van de notaris een afrekening waarin de exacte kasstromen staan. Is er sprake van inbreng van eigen middelen, bespreek dan met de notaris wanneer dit geld uiterlijk op de derdengeldrekening van de notaris dient te staan.

Indien er een verbouwing wordt meegefinancierd zal de hypotheekverstrekker hiervoor meestal een bouwdepot openen. Je ontvangt hiervoor instructies van de desbetreffende geldverstrekker.

Als je de akte van levering en de hypotheekakte hebt getekend, ben je de trotse eigenaar van je nieuwe woning. Gefeliciteerd!

Veelgestelde vragen

Kan ik een hypotheek krijgen zonder vast contract?

Heb je nog geen vast contract, dan kun je je werkgever vragen of hij op zijn werkgeversverklaring wil opschrijven dat het zijn bedoeling is om jouw huidige dienstverband voor 'bepaalde tijd' na afloop om te zetten naar een arbeidsovereenkomst voor 'onbepaalde tijd' (een vaste baan). Voor de meeste geldverstrekkers biedt dat voldoende zekerheid bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag.

Ook als er geen zicht is op een vaste dienstverband, bestaat de mogelijkheid dat de bank zijn oordeel wil baseren op basis van je gemiddelde inkomen uit de laatste 3 jaar. Dit noemt men wel het 'flexinkomen'. We kunnen tegenwoordig met diverse uitzendorganisaties in overleg treden om een toetsinkomen vast te stellen. We bespreken de mogelijkheden graag met je. 

Wat betekent het JKP (jaarlijks kostenpercentage)?

Via het jaarlijks kostenpercentage (JKP) krijg je een betere vergelijking tussen hypotheekaanbieders. Het JKP is het percentage dat je betaalt inclusief bijkomende kosten én rekening houdend met of je vooraf of achteraf de rente betaalt. Het drukt de totale kosten van de hypothecaire lening uit als jaarlijks percentage. Dat is dus altijd hoger dan de nominale rente (de hypotheekrente). In de berekening van het JKP is een inschatting van de volgende kosten meegenomen:

  • het bedrag dat je jaarlijks aan rente en aflossing betaalt voor de lening
  • plus de kosten die je moet maken om de lening te kunnen krijgen (dat kan variëren, maar denk aan: kosten voor NHG; advies- en bemiddeling; taxatie; inschrijving kadaster; opstalverzekering; overlijdensrisicoverzekering
Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Direct verlagen van je maandlasten
Het belastingvoordeel krijg je normaal gesproken in één keer terug binnen 2-3 maanden nadat je aangifte deed over het afgelopen jaar. Je kunt echter ook zorgen dat je direct al maandelijks een teruggave krijgt. Dat betekent elke maand lagere woonlasten. Je doet dat in vier eenvoudige stappen in Mijn Belastingdienst, via een Verzoek om een voorlopige aanslag. Zorg dat je je gegevens hiervoor bij de hand hebt. Dit zijn naast je DigiD in ieder geval:

  • Inkomsten over het lopende kalenderjaar
  • Saldo van je spaarrekening en de hoogte van andere vermogensbestanddelen
  • De WOZ-waarde van je woning (van vorig jaar)
  • Gegevens over de hypotheek
  • Overzicht van de aftrekposten

Geen aftrek hypotheekrente*
Heb jij een tweede woning gefinancierd met een hypotheek? De hypotheekrente die je hiervoor betaalt is niet fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook als je een deel van de hypotheek niet gebruikt voor de eigen woning, maar bijvoorbeeld voor het kopen van een auto. Dit heeft te maken met het feit dat dit deel van de hypotheek dan niet in box 1 valt, maar in box 3: bezittingen en schulden.