Cookie
Deze website plaatst alleen functionele cookies 

Wij verzamelen en delen geen privacy gevoelige informatie via deze website en gebruiken alleen noodzakelijke, functionele cookies. Deze helpen de website bruikbaarder te maken, door basisfuncties als paginanavigatie en toegang tot beveiligde gedeelten van de website mogelijk te maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren werken. 

Sluiten
Niet akkoord

Ik ben zelfstandige

besparen_zzp

De een wordt zzp’er om een droom na te jagen, de ander doet het omdat er in zijn branche steeds minder werk in loondienst wordt aangeboden. Wat voor jou de reden ook is, meer vrijheid krijg je in ieder geval. Maar ook meer om over na te denken, want financieel moet je opeens je eigen boontjes doppen.

Hieronder tref je enkele zaken aan waar je over na moet denken:

Belastingen | Als zelfstandige heb je te maken met andere belastingen en premies, aftrekposten en subsidies dan als werknemer. Je moet bijvoorbeeld BTW (omzetbelasting) in rekening brengen en afdragen aan de Belastingdienst. Ook betaal je premie voor de Zorgverzekeringswet.

Privé versus zakelijk | Houd privé en zakelijk goed gescheiden. Scheid je papieren administratie en doe hetzelfde op de computer. Ga je geld lenen voor je bedrijf? Kijk dan goed naar de mogelijke gevolgen voor je privéfinanciën als je problemen krijgt met terugbetalen.

Verzekeringen | Als zelfstandige moet je zelf je verzekeringen regelen. Behalve voor jezelf, nu ook voor je bedrijf. De verzekeringen die je privé hebt afgesloten geven je geen dekking bij het zaken doen. Afhankelijk van je soort bedrijf en je financiële situatie kan het handig of verplicht zijn om te kiezen voor een rechtsbijstandverzekering, een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandig ondernemer en/of een beroepsaansprakelijkheidsverzekering.

Pensioenvoorzieningen | Als zzp'er ben je meestal zelf verantwoordelijk voor je pensioenvoorziening. Denk dus goed na over je pensioen en nabestaandenpensioen. Op de pensioengerechtigde leeftijd heb je in ieder geval recht op een AOW-uitkering. Die is voor veel mensen wel een stuk lager dan hun eerdere maandelijkse inkomsten. Werknemers hebben daarnaast vaak recht op nabestaandenpensioen. Dit is een uitkering voor nabestaanden. Als zzp’er moet je dit zelf regelen. Kijk goed of je nabestaanden de kosten kunnen blijven betalen als jij zou overlijden.

Wat wil je weten?

Wij kunnen je helpen met financiële vragen, zoals fiscale gevolgen en de gevolgen voor je hypotheek of verzekeringen. Neem daarvoor gerust contact met ons op. 

Veelgestelde vragen

Kan ik een hypotheek krijgen zonder vast contract?

Heb je nog geen vast contract, dan kun je je werkgever vragen of hij op zijn werkgeversverklaring wil opschrijven dat het zijn bedoeling is om jouw huidige dienstverband voor 'bepaalde tijd' na afloop om te zetten naar een arbeidsovereenkomst voor 'onbepaalde tijd' (een vaste baan). Voor de meeste geldverstrekkers biedt dat voldoende zekerheid bij het beoordelen van een hypotheekaanvraag.

Ook als er geen zicht is op een vaste dienstverband, bestaat de mogelijkheid dat de bank zijn oordeel wil baseren op basis van je gemiddelde inkomen uit de laatste 3 jaar. Dit noemt men wel het 'flexinkomen'. We kunnen tegenwoordig met diverse uitzendorganisaties in overleg treden om een toetsinkomen vast te stellen. We bespreken de mogelijkheden graag met je. 

Wat betekent het JKP (jaarlijks kostenpercentage)?

Via het jaarlijks kostenpercentage (JKP) krijg je een betere vergelijking tussen hypotheekaanbieders. Het JKP is het percentage dat je betaalt inclusief bijkomende kosten én rekening houdend met of je vooraf of achteraf de rente betaalt. Het drukt de totale kosten van de hypothecaire lening uit als jaarlijks percentage. Dat is dus altijd hoger dan de nominale rente (de hypotheekrente). In de berekening van het JKP is een inschatting van de volgende kosten meegenomen:

  • het bedrag dat je jaarlijks aan rente en aflossing betaalt voor de lening
  • plus de kosten die je moet maken om de lening te kunnen krijgen (dat kan variëren, maar denk aan: kosten voor NHG; advies- en bemiddeling; taxatie; inschrijving kadaster; opstalverzekering; overlijdensrisicoverzekering
Wat betekent een hypotheek voor mijn belastingaangifte?

Het Nederlands belastingstelsel is opgedeeld in drie zogenaamde ‘boxen’. 

  • Box 3 kijkt naar je vermogen: het verschil tussen je bezittingen en schulden.
  • Box 2 kijkt alleen naar inkomen uit een ‘aanmerkelijk belang’ in een onderneming
  • In Box 1 zit het zogenaamde ‘belastbaar inkomen uit werk en woning’. Hierin valt bijvoorbeeld je salaris, een uitkering en winst uit je onderneming. In deze box kom je ook je (eerste*) eigen woning en je hypotheek tegen 

Voordeel van een eigen woning is, dat je in Box 1 de betaalde hypotheekrente mag aftrekken van je inkomen. Daar tegenover staat dat je het ‘eigenwoningforfait’ erbij moet optellen. Toch levert dat per saldo vaak een fikse teruggave op. 

Direct verlagen van je maandlasten
Het belastingvoordeel krijg je normaal gesproken in één keer terug binnen 2-3 maanden nadat je aangifte deed over het afgelopen jaar. Je kunt echter ook zorgen dat je direct al maandelijks een teruggave krijgt. Dat betekent elke maand lagere woonlasten. Je doet dat in vier eenvoudige stappen in Mijn Belastingdienst, via een Verzoek om een voorlopige aanslag. Zorg dat je je gegevens hiervoor bij de hand hebt. Dit zijn naast je DigiD in ieder geval:

  • Inkomsten over het lopende kalenderjaar
  • Saldo van je spaarrekening en de hoogte van andere vermogensbestanddelen
  • De WOZ-waarde van je woning (van vorig jaar)
  • Gegevens over de hypotheek
  • Overzicht van de aftrekposten

Geen aftrek hypotheekrente*
Heb jij een tweede woning gefinancierd met een hypotheek? De hypotheekrente die je hiervoor betaalt is niet fiscaal aftrekbaar. Dit geldt ook als je een deel van de hypotheek niet gebruikt voor de eigen woning, maar bijvoorbeeld voor het kopen van een auto. Dit heeft te maken met het feit dat dit deel van de hypotheek dan niet in box 1 valt, maar in box 3: bezittingen en schulden.